środa, 5 czerwca 2013

Dżem rabarbarowy z cytryną i imbirem - Hiram skandynawski




Otwarcie przyznaję, że za rabarbarem nie przepadam. Sezon na łodygi rabarbaru jestem w stanie uczcić jednym lub dwoma maślanymi ciastami, ew. półkruchym pleśniakiem, ale to wszystko. Kiedy jednak przeczytałam zachęcający opis na tą konfiturę, postanowiłam koniecznie go wypróbować. Dodatki wydały mi się niezwykle ciekawe, a smak intrygujący.
W opisie przeczytałam, że hiram bardziej przypomina konfiturę, ale ja nazwałam go dżemem, choć też nie wiem czy poprawnie. Przepis znalazłam na blogu Bea w kuchni (Bea jest niezastąpiona jeśli chodzi o przepisy na ciekawe przetwory!), oryginał przepisu pochodzi z Forum CinCin.
Ja podaję przepis ze zmienionymi nieco proporcjami. Zaświadczyć tylko mogę, że jest naprawdę przepyszny. Lekko kwaskowy, orzeźwiający i UWAGA! bardzo słodki, mimo zmniejszonej porcji cukru.
  • 2,5 kg rabarbaru
  • 1,5 kg cukru
  • skórka otarta z dwóch cytryn
  • 4 łyżki świeżego imbiru startego na tarce
Rabarbar myjemy (młodego nie obierałam), kroimy na mniejsze kawałki, mieszamy z cukrem, skórką cytrynową i imbirem i odstawiamy w misce na noc do lodówki.
Na drugi dzień przekładamy całość do garnka i zaczynamy gotować. U mnie trwało to ok. godziny, rabarbar rozpada się bardzo szybko. Zapach gotującego się dżemu jest obłędny. Po godzinie przelewamy gorący dżem do słoików, zakręcamy i pasteryzujemy.
Z podanej porcji wyszło mi ok 1,8 l. dżemu.




5 komentarzy:

  1. Zabieram się do roboty! Słoiki już mam. Dam znać jak wyszło. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! napisz koniecznie! powodzenia i smacznego ;-) pozdrawiam ciepło :-)

      Usuń
    2. Veni! Vidi! Vici! Sukces w pełnym wydaniu, ale jak każdy trochę pozmieniałam oscylując między Twoją wersją a CinCinem.
      Dodałam 6 łyżek imbiru, 3kg owoców obsypałam 1 kg cukru i w trakcie gotowania dodałam jeszcze pół kilo, więc stosunek owoc:cukier mam 2:1.
      Niestety nie uzyskałam tak ładnego kolorku, bo mój rabarbar był dość blady, ale zupełnie mi to nie przeszkadza.
      Dziękuję za przepis. Wrócę z pewnością. ;)

      Usuń
    3. Wspaniale, cieszę się ;-) pozdrawiam :-)

      Usuń
  2. Taki dżem to świetny pomysł:) My się jeszcze nie zdecydowałyśmy jakie w tym roku zrobić:)

    OdpowiedzUsuń